Jak uprościć rachunkowość w mniejszej firmie?

obsługa księgowa

Rachunkowość musi być prowadzona w każdej firmie, bez względu czy jest to duża czy też mała organizacja. Każdy przedsiębiorca zastanawia się jaka forma księgowości będzie dla niego najodpowiedniejsza. O kwestiach księgowości pamiętajmy już na etapie zakładania firmy

Wybierajmy odpowiednią formę opodatkowania.

Według wielu najprostszą formą opodatkowania jest karta podatkowa, jednak w swoim wniosku nie zawsze mamy możliwość wybrania właśnie tej formy. Często osoby posiadające kartę podatkową samodzielnie się rozliczają, jeśli pozwala im na to wiedza i umiejętności. Rozliczanie ryczałtowe jest już nico bardziej skomplikowane, ale taka forma umożliwia składanie rocznych, a nie miesięcznych, deklaracji. Takie zadanie spokojnie może wykonać za nas biuro rachunkowe.

Zaliczki na podatek

To bardzo ciekawa forma opodatkowania, upraszcza rachunkowość w firmie, poprzez korzystanie z gotowej stawki zaliczki na podatek. Na podstawie zdeklarowanego rocznego podatku oblicza się 1/12 część. Przedsiębiorca płaci co miesiąc ( do 20 każdego miesiąca) niezmienną sumę. Comiesięczne deklaracje przestają być konieczne.prowadzenie księgowości

Brak VAT-u

Firmy w których przychód nie przekroczył 150 tysięcy rocznie do końca 2018 roku mogą korzystać ze zwolnienia płacenia podatku. Jeśli zdecydujemy się na VAT, możemy rozliczać go kwartalnie, co minimalizuje liczbnę dokumentów.

Jak obniżyć podatek dochodowy w firmie?

Każda jednostka prowadząca własną działalność gospodarczą jest zobowiązana do odprowadzania podatku. Wyższe koszty uzyskania przychodu generują niższy dochód od opodatkowania. Kwota zaliczki na podatek dochodowy jest automatycznie niższa.

biuro rachunkowe wnętrzeKoszty uzyskania przychodu nie koniecznie muszą być udokumentowane fakturą VAT wystawioną na firmę. Możemy świadczyć dowodem wpłaty uzyskanym w okienku pocztowym, wyciągiem z konta bankowego, biletu PKP, PKS (jeśli tyczy się trasy powyżej 50 km). Na podstawie biletu, jako przedsiębiorcy, możemy odliczyć podatek VAT. Jeśli na paragonie pobranym za przejazd autostradą znajdują się informacje o wysokości podatku VAT, NIP i dane sprzedawcy, daje nam to możliwość odliczenia podatku.

Jeśli przedsiębiorca bierze kredyt na zakup nieruchomości mogą część odsetkową zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów – proporcjonalnie do wykorzystywanej gospodarczo powierzchni.

Media nie firmowe winny być udokumentowane w kosztach firmy dowodem wewnętrznym. Możemy wprowadzić nasze mieszkanie do majątku firmy (takie lokum musi być naszą własnością). Nieruchomość będzie amortyzowana – co miesiąc po wprowadzeniu nieruchomości, określona kwota będzie wliczana do kosztów uzyskania przychodu.

Wyposażenie biura i gabinetu (jeśli przyjmujemy klientów) również mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodu. Komputer, skaner, drukarka czy aparat fotograficzny to klasyczne narzędzia pracy, z powodzeniem możemy księgować je jako koszt.

Usługi księgowe, reklamowe, marketingowe, transportowe, kurierskie rozpatrujemy w kategorii zakupu usług obcych.

Zakup usług obcych to także dostęp do aplikacji online, utrzymanie domen, usługi pozycjonowania stron i wiele innych. Wszystkie te usługi powinny być odpowiednio udokumentowane fakturą czy rachunkiem wystawionym na firmę. Jeśli osoba świadcząca dla nas usługi nie prowadzi gospodarczej działalności możemy sporządzić umowę-zlecenie bądź umowę o dzieło.

Koszty uzyskania przychodu realnie przyczynią się do obniżenia podatku dochodowego lub w ogóle zaniechania konieczności płacenia, w przypadku gdy koszty uzyskania przychodu są wyższe niż przychody. Przedsiębiorca ponosi stratę i nie jest zobligowany do płacenia podatku.

Pomoc w opracowaniu artykułu:
1. Frim Service - Biuro rachunkowe Przeworsk